De hele wereld plantaardig? Hoe zetten mensen de eerste stap

De missie van LIVEKINDLY Collective is om plantaardig eten over de hele wereld de norm te maken. Ze dagen jongeren uit om een idee te ontwikkelen – zoals een campagne, product of actie – om mensen een stap te laten zetten naar een plantaardige voedselkeuze. Het duurzame voedingsbedrijf is een van de eerste partners van Educatief Programma Floriade en koploper in het thema duurzame voedselvoorziening. We interviewden Mick van Ettinger, CMO LIVEKINDLY Collective Global en General Manager Nederland, over hun vraagstuk en deelname.

Samenwerken voor meer impact

LIVEKINDLY Collective startte in maart 2020 en produceert, promoot en verkoopt wereldwijd plantaardige alternatieven voor vlees. “We hebben nu vijf merken. Die waren individueel bezig om zoveel mogelijk mensen aan plantaardig eten te krijgen. Samen ben je veel sterker. Je kunt efficiënter werken en meer impact maken.” Het bedrijf werkt nauw samen met zaadtelers, producenten en distributeurs en investeert in onderzoek, productie en infrastructuur. “We zijn continu bezig om de natuur beter te begrijpen en ingrediënten beter te begrijpen. En hierdoor worden de producten ook steeds beter. Plantaardig eten is echt geen compromis meer. Je eet gewoon lekker!”

Eetpatroon veranderen is een complexe uitdaging

De plantaardige markt groeit, maar de vraag naar dierlijk eten ook. Daarom wil LIVEKINDLY Collective zoveel mogelijk mensen betrekken in het vormen van nieuwe ideeën om plantaardig eten de nieuwe norm te maken. “Het veranderen van het eetpatroon van de mensheid is een complexe uitdaging. Er zijn heel veel partijen bij betrokken: consumenten, supermarkten, handel, boeren, bedrijven, overheid, ngo’s en natuurlijk onderwijs. En mensen veranderen hun eetpatroon niet zomaar.”

Mensen helpen om plantaardig te eten

LIVEKINDLY Collective wil mensen bewust maken van de impact van wat ze eten. “Niet alleen van het vlees op hun bord, maar ook de stappen die daaraan vooraf zijn gegaan. En dat er alternatieven zijn die beter zijn voor de aarde en minstens net zo lekker.” Maar daar houdt het volgens Mick niet op. “Als mensen zelf willen veranderen, zijn ze eigenlijk pas halverwege. Er zijn veel meer stappen in het proces: waar ligt het in de winkel, wat kan ik ermee koken, hoe moet ik het koken, wat vindt mijn familie ervan, is het lekker. Wil je mensen helpen om meer plantaardig voedsel te eten, moet je al deze stappen meenemen.”

Jongeren hebben de grootste veranderkracht

Bij zo’n complex probleem is volgens Mick onderwijs het allerbelangrijkst. “Jongeren zijn de toekomst. Als zij veranderen, dan verander je de toekomst. Met educatie kun je jongeren op een leuke en geïntegreerde manier bewust maken van hun eetpatroon en de impact ervan. Daarnaast hebben jongeren vaak invloed op wat er thuis gegeten wordt. Ouders accepteren de input en keuzes van hun kinderen op het gebied van voeding en willen daarin meegaan. Zo kunnen jongeren de ervaring van hun familie en omgeving met plantaardig eten positief veranderen.”

Op zoek naar nieuwe ideeën

Waarom LIVEKINDLY Collective graag jongeren betrekt bij dit vraagstuk? “Jongeren hebben hele frisse en nieuwe ideeën waar wij niet op komen. Ze kunnen op een uitdagende en plezierige manier bijdragen aan de verandering. Zeker wanneer je meer achtergrondinformatie geeft, zie je dat jongeren veel slimmer zijn om dat met andere dingen in verband te brengen. Daar zijn we naar op zoek.”

Een tip voor de jongeren die met dit vraagstuk aan de slag gaan?

“Vingers wijzen naar wat mensen jaren hebben gegeten werkt helemaal niet. Het mag leuk en luchtig zijn, inspirerend. Dit is gewoon heel lekker eten en toevallig plantaardig. Probeer het eens!”

Vorige
Vorige

Start het nieuwe schooljaar met Educatief Programma Floriade

Volgende
Volgende

De Aeres – Floriade park tour app is live!