Aan duurzame ontwikkeling kan iedereen meedoen!
Weet jij waarom het Educatief Programma Floriade gekoppeld is aan Floriade? Omdat we, net als Floriade, denken in kansen en oplossingen voor een groenere, gezondere en prettige leefomgeving. Een leefomgeving die zo duurzaam is dat het onze manier van leven kan dragen. Tot in de lengte van jaren.
Het Educatief Programma Floriade wil bijdragen aan die transitie en laat dit terugkomen in haar vraagstukken. Daarom voegen we 2 lesmethodes voor verschillende leeftijden en niveau’s aan het programma toe die docenten vrijblijvend kunnen gebruiken. Beide methodes zijn transitiegericht en stimuleren het onderzoekend leervermogen van leerlingen en studenten. Een van die methodes is Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvdO): een discipline-overstijgende aanpak waarmee een docent zijn of haar leerlingen naar een oplossing toe laat werken. Stapsgewijs.
LvDO is ontsproten vanuit een Unescoconcept en slaat de brug naar het onderwijscurriculum. Het biedt docenten direct toepasbare handvatten zodat duurzaam denken en handelen in het onderwijs vanzelfsprekender wordt. Het LvdO stimuleert deze houding zodat bedrijven en overheden straks de juiste mensen hebben om de gewenste transitie een stap verder te brengen.
“Met deze lesmethode ben je een ander soort docent. Je bent niet meer de docerende docent maar de coachende docent.” aldus Inge Zwaan, enthousiast gebruiker van de lesmethode Leren voor Duurzame Ontwikkeling.
Wil je weten of jouw leertraject geschikt is voor LvdO? Analyseer het hier eenvoudig en gemakkelijk. Of download vanaf medio maart de kant-en-klare EPF-lesmaterialen. Gewoon doen!