Winnaars van de EPF-Challenge ontwikkelen plantaardig kookboek voor kinderen

Leerlingen Mila, Linda, Foske en Eline van het Emelwerda College in Emmeloord wonnen de EPF-Challenge 2022 met ‘Het Grote Plantastische Kookboek’ voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. De vormgeving is op een leuke manier afgestemd op kinderen. Bij elk recept is de impact in besparing van CO2 of water ten opzichte van een dierlijke variant zichtbaar gemaakt.  

Ze deelden hun creatieve oplossing in een videopitch. Volgens de jury een aansprekend filmpje waar veel passie en enthousiasme uit sprak over het onderwerp.

Plantastisch Kookboek

Jurylid Marleen Warnaar van Jong Leren Eten vertelt. “Met het plantaardige kookboek voor kinderen wordt plantaardig eten laagdrempelig en aantrekkelijk gemaakt. We vonden het mooi dat de leerlingen hebben gekozen voor de doelgroep kinderen, bij wie plantaardig eten makkelijk tot norm gemaakt kan worden. En via de kinderen worden ook de ouders betrokken bij duurzame voeding. Win win!”

Plantaardige prijs

De winnaars van de EPF-Challenge werden bekend gemaakt tijdens het eindevent op 3 november. En zij kregen een wel hele mooie prijs! The Dutch Weed Burger foodtruck komt langs bij hen op school voor heerlijke plantaardige burgers. Oprichter Mark Kulsdom geeft een inspirerende lezing over duurzame voeding, innovatie en ondernemen. Winnaars, gefeliciteerd!

Oplossingen voor echte vraagstukken

Met het Educatief Programma Floriade werken leerlingen en studenten aan het vo, mbo of hbo aan échte vraagstukken van échte opdrachtgevers. De vraagstukken gaan over de rol van groen, slimme energievoorziening, gezond leven en verantwoord voedsel in de stad van 2050. Opdrachtgevers zijn o.a. LIVEKINDLY Collective, Jong Leren Eten, Gemeente Almere, idverde, #ikbenopen, JongRES en Nationaal Programma RES.

Lesmateriaal blijft beschikbaar

Wil je ook aan de slag met duurzame ontwikkeling in jouw klas? Het lesmateriaal en de vraagstukken blijven beschikbaar op www.ep-floriade.nl.

Vorige
Vorige

Duurzaamheid, ondernemen en groen onderwijs kunnen niet zonder elkaar

Volgende
Volgende

Leerlingen zoeken oplossingen voor duurzame stad in 2050